دیپلم هتلداری
دیپلم هتلداری در مجموعه هشتم آموزش و پرورش شامل 5 درس و 32 واحد درسی و درمجموعه نهم شامل ۷ درس تخصصی و 45واحد درسی میباشد. جزوات و منابع درسی و آزمونی دورههای هتلداری کامل و مختصر و کاربردی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
آموزشگاه هتلداری آینده برتردر شرق تهران با مجوزرسمی از سازمان فنی و حرفه ای و 20 سال سابقه درخشان و اساتید مجرب ،می تواند شما را درزمینه آموزش هتلداری ودریافت دیپلم هتلداری یاری دهد.
تاریخچه صنعت هتلداری در جهان :
صنعت جهانگردی یکی از صنایع رو به رشد است که قدمت آن به احداث مسافر خانه ها در قرن ۶ قبل از میلاد مسیح میباشد.
که در طی دهههای اخیر در افزایش درآمد و نزدیکی ملتها نقش داشته است.
اهمیت این موضوع مسئولین آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با ورود رشته ای تحت عنوان دیپلم هتلداری به مقطع متوسطه گامی جدید در جهت تربیت نیروهای انسانی ماهر و آموزش دیده به عنوان اشتغال زایی بردارند.
دروس تخصصی هتلداری
جهت اخذ دیپلم هتلداری دانش آموز باید مهارتهای زیر را مطابق استانداردهای رسمی بگذراند.
کارمند پذیرش هتل (front office) :
کارمند پذیرش هتل یکی از مهارت هایی است که کارآموزان دیپلم هتلداری باید آموزش ببینند.
کارمند پذیرش ضمن آگاهی از سازمان و تشکیلات هتل و بخش پذیرش میهمان ( فرانت آفیس ) بایدازبخشهای صنعت گردشگری نیز اطلاع داشته باشد .
همچنین اوباید مهارت بالایی در برقراری ارتباط با میهمانان داشته باشد.
کارمند پذیرش هتل با قدرت بیان و مهارت در فروشندگی میتواند خدمات و اتاقهای هتل را به میهمانان معرفی و ارائه نماید.
اوباید اطلاعات جامعی در مورد هتل و خدمات شهری و جاذبههای دیدنی منطقه داشته باشد واز قوانین پذیرش میهمان و قوانین هتلداری آگاه است.
متصدی طبقات در هتل :
یکی دیگر از مهارت هایی که کارآموزان دیپلم هتلداری باید آموزش ببینند،متصدی طبقات در هتل می باشد.
متصدی طبقات در هتل کسی است که توانایی تعیین شرح وظایف اطاقدار زن و مرد رادارد.
او بر اساس چارت سازمانی، تهیه فرم کنترل کلید، نظارت بر رعایت قوانین و مقررات در طبقات، ایجاد توازن در برنامه یا سهمیه کاری در اوقات شلوغ و خلوت کار در هتل را کنترل می کند.
متصدی طبقات در هتل ، همچنین با برقراری ارتباط با بخش فرانت آفیس،به پیگیری فرمهای تعمیرات و خرابیها، پیگیری فرم درخواست کالا از انبار، موجودی گیری از انبار و بازرسی اتاق میهمان و پیشگیری از حوادث می پردازد.
اتاقدار هتل :
اتاقدار هتل دردیپلم هتلداری کسی است که بتواند از عهده اجرای مقررات شغلی و تمیز کردن اتاقهای مربوطه و گردگیری از وسایل آنها و تهیه گزارش از عملکرد برآید.
متصدی البسه:
متصدی البسه در دیپلم هتلداری کسی است که از سازمان و تشکیلات هتل و بخش لباسشویی آگاه است .
او باید با میهمانان و مشتریان هتل ارتباط برقرار کند ،انواع البسه و شیوههای کنترل آنها را بشناسد.
روشهای تا کردن ،علامت گذاری البسه و ملزومات پارچه ای را بداند .
همچنین از وظایف شغلی خود هنگام دریافت و تحویل لباس میهمانان آگاه است و از نحوه نگهداری البسه و روش ثبت هزینهها آگاهی کامل دارد.
کاربر رایانه:
دوره کاربر رایانه ازدیپلم هتلداری ، در حوزه فناوری اطلاعات کارآموزان مهارت هایی مثل به کارگیری مفاهیم اولیه و اساسی کامپیوتر، کار با سیستم عامل ویندوز، کار با اینترنت، شناخت شبکه های کامپیوتری را می آموزند.
برنامه ریز جشن های تشریفاتی
برنامه ریز جشنها و تشریفات دوره ای ازدیپلم هتلداری است که مهارت هایی مثل ارتباط کلامی، اصول اولیه و مفاهیم تشریفات، قوانین و مقررات تاسیس دفاتر تشریفات و تالارهای پذیرایی، هزینه یابی و مدیریت مالی در جشنها و برنامه ریزی و اجرای مراسم را می آموزند.
میزآرای هتل
میز آرای هتل مهارتی ازدیپلم هتلداری میباشد که کارآموزمهارت هایی چون: استفاده ازمحیط مناسب میزآرایی در هتل، استفاده از وسایل مناسب میزآرایی، استفاده از رنگهای مناسب در میزآرایی هتل، کاربرد لوازم و ملزومات پذیرایی در میزآرایی هتل، تزئین انواع غذا و نوشیدنی و بکارگیری آداب معاشرت در میزآرایی هتل را می آموزد.